Valikko Sulje

Säännöt

Turnauksessa käytetään Oulun Akateemisen Mölökky- ja Kyykkäseuran sääntöjä joukkuepelin osalta seuraavin muutoksin:

World Cup of Kyykkä – Otteita OAMKin kilpasäännöistä erikoistilanteita varten

Tasapelit jatkopeleissä WCOK:issa
Tasapelin sattuessa jatkopeleissä paremmuus ratkaistaan ns. lyhyellä uusinnalla Kyykkäliiton sääntöjen mukaan sillä muutoksella, että heitetään vain yhteen päähän.

WCOKin LYHYT UUSINTA

Toiselle kenttäpuoliskolle asetetaan neljä kyykkäparia eturajoille metrin välein aloittaen metri

sivurajasta, kaksi reunimmaista paria pystyyn ja kaksi keskimmäistä paria makuulle kyljet lyöjään päin.

Aloitusvuoro arvotaan kuten pelin aloitus eli hutunkeitolla.

Kukin joukkueen pelaaja heittää ainoastaan yhden kartun kuvioonsa ja joukkue saa itse määrätä heittojärjestyksen.

Tämän jälkeen kuvio kasataan uudestaan ja vastustaja heittää vastaavan kuvion.

Voiton tai häviön suuruus lasketaan seuraavasti:

eturajalle jäänyt kyykkä on -2 pistettä

neliöön jäänyt kyykkä on -2 pistettä

neliöiden väliin jäänyt kyykkä on -2 pistettä

neliön sivu tai takarajalle jäänyt kyykkä on -1 piste

säästöön jäänyt karttu on +1 piste

Muuta:

1 Yliastuminen

Heiton aikana pelaaja ei saa ylittää heittoalueen rajoja tai astua niiden päälle. Heitto alkaa siitä, kun pelaaja ottaa kartun käteensä heittoalueella sekä aloittaa heittoliikkeen ja päättyy siihen, kun pelaaja saavuttaa heiton jälkeen tasapainon heittoalueella ja kaikki kyykät sekä karttu ovat lopettaneet liikkeen pelialueen sisällä. Mikäli edellä mainitut säännöt eivät toteudu, heitto katsotaan yliastutuksi ja pelaajalle tuomitaan varoitus.

Yliastuttu heitto merkataan pöytäkirjaan haueksi, mikäli se oli hauki, muutoin nollaksi. Kaikki heitolla poistetut ja siirretyt kyykät palautetaan takaisin sinne, mistä ne lähtivät. Mikäli tuomari sallii, vastapuolen kapteeni voi päättää, että lievä yliastuminen katsotaan läpi sormien. Pelaajalle tuomitaan silti varoitus.

2 Rajalla olevien kyykkien tulkinnasta.

Mittatikku on keskeisesti teroitettu, halkaisijaltaan 1,5 cm ja vähintään 20 cm pitkä tikku. Sitä käytetään tarkistamaan, onko lähellä rajaa oleva kyykkä pappi.

Riitatilanteissa tuomarihenkilöillä on mittatikkuja ja he tulevat pyydettäessä papit tuomitsemaan.

3 Pelialueelle palaava kyykkä

Mikäli heitto poistaa pelialueelta kyykän, mutta se palaa takaisin ilman ulkopuolista häirintää, kyykkä jätetään paikoilleen. Mikäli kyykkä palaa pelialueelle rajojen ulkopuolella olevien esteiden tai epätasaisten pinnanmuotojen ym. takia, kyykkä poistetaan. Mikäli kyykkä pyörii rajan yli, pysähtyy ja kierähtää takaisin tasaisella alustalla, kyykkä tuomitaan palanneeksi.

4 Kyykkien sääntöjenvastainen siirtely

Mikäli pelaaja siirtelee kyykkiä muutoin kuin sääntöjen mukaisesti heitoillaan, kyykät siirretään takaisin paikoilleen ja pelaajalle annetaan varoitus.

Mikäli pelaaja osuu vastustajan kyykkiin heiton aikana ja seurauksena vastustajan kyykät osuvat pelialueella oleviin kyykkiin, heitto katsotaan tapahtuneeksi, mutta vastustajan kyykän lisäksi em. kyykän liikuttamat kyykät palautetaan takaisin lähtöpaikoilleen.

5 Varoitukset

Mikäli pelaajalle tuomitaan toinen varoitus saman pelin aikana, tuomari voi tuomita hänet suorittamaan loput heittonsa avausheittorajojen mukaan.

6 Haljennut kyykkä

Mikäli kyykkä hajoaa heiton seurauksena, suurin kyykän osa tulkitaan kyykäksi. Mikäli suurin osa jää pelialueelle, haljennut kyykkä korvataan ehjällä. Kaikki rikkoontuneen kyykän osat poistetaan kentältä.

7 Heiton häirintä

Mikäli muu, kuin heiton suorittava pelaaja koskee pelialueella oleviin kyykkiin tai karttuihin, heittävään pelaajaan tai heitettävään karttuun kesken heiton, tuomari voi sallia heiton uusimisen ja antaa varoituksen häiritsijälle. Mikäli heitto uusitaan, sitä ennen kenttätilanne palautetaan mahdollisimman tarkkaan heittoa edeltäneeseen tilaan. Tuomarilla on oikeus määrätä kohtuuttomasti peliä häiritsevät henkilöt 2 metrin päähän pelikentästä.

Lähtökohtaisesti heittovuorossa olevan joukkueen vastuulla on huolehtia, että kentän laidoilla on riittävästi tilaa eikä esimerkiksi neliön ulkopuolella sivurajan tuntumassa ole ylimääräisiä kyykkiä tai karttuja. Mikäli heitetty karttu muuttaa suuntaansa osuessaan kentälle kuulumattomaan esineeseen, joka on ollut paikallaan koko heittovuoron ajan, tilanne tulkitaan heittäjän virheeksi. Tällöin menetellään muutoin samalla tavoin kuin yliastumisen sattuessa, mutta heittäjälle ei anneta varoitusta.

 

Pelikenttä on mahdollisimman tasainen 5 x 20 metriä kokoinen alue, jonka ympärillä on oltava riittävästi tyhjää tilaa. Kenttä muodostuu kaikissa sarjoissa kahdesta 5 x 5 metriä kokoisesta neliöstä, joiden lähemmät sivut ovat 10 metrin päässä toisistaan. Neliöiden välissä, 2 metrin päässä neliöistä, on naisten heittoraja.

Lisäksi:

Jotta päivä etenee suunnitellun aikataulun mukaisesti, ei myöhästymisiä alkulohkon aikana voida sallia. Mikäli toisesta joukkueesta puuttuu tentissä olevia pelaajia, kun pelin tulisi aikataulun mukaan alkaa, on kyseisen joukkueen pelattava vajaalla miehityksellä. Tällöin puuttuva(t) pelaaja(t) merkitään ottelupöytäkirjaan normaalisti omille paikoilleen, mutta heidän heittonsa jää käyttämättä ja ne kirjataan pöytäkirjaan nolliksi (0). Mikäli pelaaja saapuu paikalle kesken pelin, saa hän luonnollisesti heittää mahdolliset jäljellä olevat heittonsa normaalisti. Jatkopeleissä on kymmenen (10) minuutin myöhästymisvara.

Joukkueet tuomaroivat pelinsä keskenään kunkin alkulohkon sisällä. Tuomarivuorossa oleva joukkue löytyy lohkokohtaisesta aikataulusta. Mikäli tuomaroinnin osalta syntyy erimielisyyksiä (esimerkiksi pappien osalta) pyytäkää ratkaisu oranssilla hihanauhalla varustetulta, oman lohkon ulkopuoliselta tuomarihenkilöltä.

Alkulohkoissa voitosta saa kaksi (2) pistettä, tasapelistä yhden (1) ja tappiosta nolla (0). Alkulohkon jälkeen tasapisteissä olevien joukkueiden paremmuus ratkaistaan seuraavassa järjestyksessä: 1) keskinäinen ottelu, 2) ottelukeskiarvo, 3) paras ottelutulos, 4) paras erätulos, 5) arpa.

Sekä yleisessä että naisten sarjassa jatkoon menevät lohkojen kaksi parasta. Yleisessä sarjassa jatkoon menee 32 joukkuetta, naisten sarjassa 8 joukkuetta sekä hallitusarjassa 4 joukkuetta.

Jatkopelit pelataan kerrasta poikki periaatteella. Mikäli ottelu päättyy tasan, pelataan puolikas pikauusinta yhteen päähän. Jatkopelit alkavat yleisessä sarjassa kello 13:30, naisten sarjassa kello 14:50 ja hallitussarjassa kello 15:30.

Pelaaja saa pelata vain yhdessä joukkueessa ja sarjassa, eli tiputtuaan yhdessä sarjassa jatkosta ei saa siirtyä toiseen sarjaan jatkamaan pelejä. Pelaajien vaihtaminen on sallittua vain sairastapauksissa.

Linkki yleisiin sääntöihin.